CODUL FISCAL – modificari valabile de la 01.01.18

În Monitorul Oficial nr. 885/10.11.2017 a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 79/08.11.2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal.

Principalele modificări aduse Codului Fiscal, ce intră în vigoare la data de 01 ianuarie 2018:

IMPOZITUL PE PROFIT
–        A fost introdus un nou capitol – Norme împotriva practicilor de evitare a obligaţiilor fiscale care au incidenţă directă asupra funcţionării pieţei interne, norme care transpun prevederile Directivei 2016/1164/UE a Consiliului din 12 iulie 2016 de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligaţiilor fiscale care au incidenţă directă asupra funcţionării pieţei interne.Astfel, au fost stabilite reguli noi cu privire la:
a)        Limitarea deductibilităţii dobânzii şi a altor costuri echivalente dobânzii din punct de vedere economic.
b)        Regimul fiscal al transferurilor de active, de rezidenţă fiscală şi/sau de activitate economică desfăşurată printr-un sediu permanent pentru care România pierde dreptul de impozitare.
c)        Regula generală antiabuz.
d)        Reguli privind societăţile străine controlate

        IMPOZITUL PE VENITURILE MICROÎNTREPRINDERILOR
–        A fost crescut plafonul până la care persoanele juridice române sunt obligate la plata acestui impozit, de la 500.000 euro la 1.000.000 euro.
–        Au fost eliminate restricţiile privind eligibilitatea unor persoane juridice de a plăti acest impozit. Astfel, obţinerea de venituri din consultanţă şi management (în orice proporţie) nu mai constituie un obstacol pentru a plăti acest impozit, societăţile din domeniile: bancar, asigurări, jocuri de noroc, explorare zăcăminte petroliere şi gaze naturale, fiind eligibile şi ele pentru acest sistem de impozitare (cu condiţia ca veniturile să fie sub 1.000.000 euro/an).
–        A fost eliminată posibilitatea de a opta pentru plata impozitului pe profit în situaţia în care capitalul social depăşeşte 45.000 lei.
–        Cotele de impozitare au rămas aceleaşi: 1% (dacă există salariaţi , respectiv 3% (fără salariaţi) aplicate la volumul veniturilor.

IMPOZITUL PE VENIT
–        A fost scăzută cota de impozitare de la 16% la 10% pentru următoarele categorii de venituri: a) activităţi independente; b) salarii şi asimilate salariilor; c) cedarea folosinţei bunurilor; d) investiţii; e) pensii; f) activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură; g) premii; h) alte surse.
–        Pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuală impozitul care trebuie reţinut se stabileşte prin aplicarea cotei de impunere de 7% la venitul brut (cota anterioară era de 10%).
–        Se menţine posibilitatea opţiunii pentru impunere finală a veniturilor din drepturile de proprietate intelectuală, impozitul calculându-se prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut diminuat cu cheltuielile determinate prin aplicarea cotei forfetare de 40% asupra venitului brut.
–        Au fost mărite cuantumurile deducerilor personale acordate persoanelor fizice pentru veniturile din salarii. Astfel, pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de până la 1.950 lei inclusiv, deducerile personale sunt:
a)        pentru contribuabilii care nu au persoane în întreţinere – 510 lei;
b)        pentru contribuabilii care au o persoană în întreţinere – 670 lei;
c)        pentru contribuabilii care au două persoane în întreţinere – 830 lei;
d)        pentru contribuabilii care au trei persoane în întreţinere – 990 lei;
e)        pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane în întreţinere – 1.310 lei.
f)        pentru contribuabilii care realizează venituri brute lunare din salarii cuprinse între 1.951 lei şi 3.600 lei, inclusiv, deducerile personale sunt degresive faţă de cele de mai sus şi se stabilesc potrivit unui tabel prevăzut în Codul fiscal.

CONTRIBUŢIA DE ASIGURĂRI SOCIALE (CAS)
–        Cotele de contribuţii de asigurări sociale şi persoanele obligate la plata acestora se modifică, astfel:
a)        25 % datorată de către persoanele fizice care au calitatea de angajaţi sau pentru care există obligaţia plăţii contribuţiei de asigurări sociale;
b)        4 % datorată în cazul condiţiilor deosebite de muncă astfel cum sunt prevăzute în Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, de către persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora;
c)        8 % datorată în cazul condiţiilor speciale de muncă astfel cum sunt prevăzute în Legea nr. 263/2010, de către persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora.
–        Prin urmare, pentru veniturile din salarii cota de contribuţie a angajatului la CAS va fi de 25% (anterior era de 10,5%), iar pentru angajator va fi de 4% sau 8%, în funcţie de condiţiile de muncă (anterior era de 15,8%).
–        Pentru persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente, baza lunară de calcul al CAS o va reprezenta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decât nivelul salariului de bază minim brut pe ţară, în vigoare în luna pentru care se datorează contribuţia. Contribuţia se va datora doar în situaţia în care venitul net realizat în anul precedent raportat la numărul lunilor de activitate din cursul anului, va fi cel puţin egal cu nivelul salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna ianuarie a anului pentru care se stabileşte contribuţia. În caz contrar, persoana poate opta pentru plata CAS (nu este obligată).

 

CONTRIBUŢIA DE ASIGURĂRI SOCIALE DE SĂNĂTATE (CASS)
–        Cota de CASS este de 10% şi se datorează de către persoanele fizice care au calitatea de angajaţi sau pentru care există obligaţia plăţii CASS, potrivit Codului fiscal.”
–        Pentru persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente, baza lunară de calcul al CASS o va reprezenta nivelul salariului de bază minim brut pe ţară, în vigoare în luna pentru care se datorează contribuţia. Contribuţia se va datora doar în situaţia în care venitul net realizat în anul precedent raportat la numărul lunilor de activitate din cursul anului, va fi cel puţin egal cu nivelul salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna ianuarie a anului pentru care se stabileşte contribuţia. În caz contrar, persoana poate opta pentru plata CASS (nu este obligată).
CONTRIBUŢIA LA ŞOMAJ – se abrogă.
CONTRIBUAŢIA PENTRU CONCEDII ŞI INDEMNIZAŢII DE SĂNĂTATE – se abrogă.
CONTRIBUŢIA PENTRU ACCIDENTE DE MUNCĂ – se abrogă.
CONTRIBUŢIA LA FONDUL DE GARANTARE PENTRU PLATA CREANŢELOR SALARIALE – se abrogă

        CONTRIBUŢIA ASIGURATORIE PENTRU MUNCĂ (CAM)
–        Angajatorii vor datora contribuţia asiguratorie pentru muncă pentru veniturile din salarii plătite angajaţilor.
–        Cota contribuţiei asiguratorie pentru muncă este de 2,25%.
–        Baza lunară de calcul al contribuţiei asiguratorii pentru muncă o reprezintă suma câştigurilor brute realizate din salarii şi venituri asimilate salariilor.

        TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ
–        A fost introdusă o prevedere potrivit căreia organele fiscale competente au dreptul de a refuza deducerea TVA dacă, după administrarea mijloacelor de probă prevăzute de lege, pot demonstra dincolo de orice îndoială, că persoana impozabilă ştia sau ar fi trebuit să ştie că operaţiunea invocată pentru a justifica dreptul de deducere era implicată într-o fraudă privind taxa pe valoarea adăugată care a intervenit în amonte sau în aval în lanţul de livrări/prestări.

        ACCIZE
–        A fost extinsă măsura confiscării cisternelor, recipientelor şi mijloacelor de transport utilizate în transportul produselor accizabile şi pentru situaţia deţinerii în afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false.

        IMPOZITE ŞI TAXE LOCALE
–        A fost majorat impozitul pentru mijloacele de transport cu masă de peste 12 tone si s-au introdus noi categorii de autovehicule în funcţie de numărul de axe şi tonaj;

 

  • A fost mentionata in mod expres posibilitatea plății de către contribuabili a jumătate din cuantumul amenzii aferentă taxelor locale, pe loc sau în termen de maxim 48 de ore de la data încheierii sau de la data comunicării procesului-verbal.
  • A fost aprobata începând cu data de 1 ianuarie 2018 scutirea de impozit pentru clădirile clasate ca monumente care au faţada stradală renovată sau reabilitată, inclusiv terenurile aferente acestora; consiliile locale pot decide acordarea de scutiri şi pentru alte clădiri clasate ca monumente şi pentru terenurile aferente acestora, aceasta modificare apare in Legea 209/2017.

 

 

În Monitorul Oficial nr. 902 / 16.11.2017 a fost publicata OUG 82 pentru modificarea si

completarea unor acte normative (“OUG 82”) prin care se impune obligativitatea semnării de acte adiționale la contractele de muncă in sustinerea aplicarii OUG 79/2017

 

  • Prin derogare de la prevederile art. 129  (1)din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în unitățile în care nu există încheiat contract/acord colectiv de muncă, inițierea negocierii colective este obligatorie, pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
  • Prin derogare de la prevederile art. 129  (3)și (5) din Legea nr. 62/2011, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2017 este obligatorie negocierea colectivă a actelor adiționale la contractele și acordurile colective de muncă în vigoare.
  • În aplicarea prevederilor alin. (1)-(2) și prin derogare de la prevederile art. 135 alin. (1)  a)din Legea nr. 62/2011, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în unitățile în care nu există sindicat reprezentativ afiliat la o federație reprezentativă la sectorul de activitate, la negocierea contractelor/acordurilor colective de muncă sau a actelor adiționale, după caz, pot participa reprezentanți ai federației sindicale, în baza mandatului sindicatului, împreună cu reprezentanții salariaților.
  • În aplicarea prevederilor alin. (1)-(2) și prin derogare de la prevederile art. 135 alin. (1)  b)din Legea nr. 62/2011, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în unitățile în care nu există sindicat la negocierea contractelor/acordurilor colective de muncă sau a actelor adiționale, după caz, pot participa reprezentanții salariaților împreună cu un reprezentant al unei federații reprezentative la sectorul de activitate sau a unei confederații sindicale reprezentative la nivel național, la invitația reprezentanților salariaților.
  • Prevederile alin. (1)-(4) se aplică în perioada 20 noiembrie-20 decembrie 2017.