Atentie aceste modificari se aplica pentru toate bunurile achizitionate din UE si din afara UE, nu doar pentru cele cu risc fiscal ridicat, deci trebuie aplicate aceste  modificari de toate SC care se afla in aceasta situatie.

O societate din Romania care efectueaza achizitii intracomunitare de marfa cu transport externalizat catre firme specializate de transport( firme de transport, case de expeditii) are ceva obligatii declarative conform OUG 115/2023? DA Societatea fiind beneficiarul transportului este obligata sa
raporteze in Ro-E-Transport? Care ar fi procedura?

 Prin OUG 115/2023 se introduce obligativitatea declararii in sistemul national de monitorizare electronica a transporturilor rutiere de bunuri E-transport, a informatiilor referitoare la transportul international de bunuri, obligatie care revine persoanelor impozabile astfel:


„Art. 81. – Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:

a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;

b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;

c) furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;

d) depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.” —

—Desi pentru intrarea in vigoare a art. LXXIV pct. 1-20 din OUG 115/2023 nu exista derogare, de unde rezulta ca acestea intra in vigoare de la data publigarii actului normativ in Monitorul oficial (15.12.2023), sanctiunile pentru nerespectarea obligatiilor anterior mentionate prevazute la pct. 21 al art. LXXIV din ordonanta 115/2023 intra in vigoare incepand cu 01.07.2024.
—In concluzie da, societatea dvs. are obligatia obtinerii codului UIT, astfel cum rezulta din prevederile art. 9 alin. (3) din OUG 41/2022, si anume:
„(3) Utilizatorii prevazuti la art. 81 sunt obligati sa declare in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile internationale de bunuri, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT.”
—In principiu, intrucat sanctionarea nedeclararii unor astfel de transporturi in sistemul national de monitorizare E-transport intra in vigoare la acelasi termen cu cel de la care transportatorii sunt obligati sa-si doteze mijloacele de transport cu dispozitive de urmarire tipul GPS, actul normativ nu prevede si obligatia de transmitere a codului UIT astfel generat (adica pe art. 8 1) transportatorului. Obligatia ramane valabila insa pentru produsele cu risc fiscal ridicat achizitionate intracomunitar (pe art. 8). Raportarea se face utilizand platforma SPV, tab-ul RO E-transport.

Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 1(1) Se instituie Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri, denumit în continuare Sistemul RO e-Transport.(2) Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și transporturile rutiere internaționale de bunuri.

3. La articolul 2, dupăpunctul 1 se introduc trei noi puncte, pct. 1^1, 1^2, și 1^3, cu următorul cuprins:1^1. teritoriul național – teritoriul de stat al României;1^2. teritoriul unui stat membru – teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decât România;1^3. teritoriul unei țări terțe – teritoriul unei țări care nu este membră a Uniunii Europene;

4. La articolul 2, punctul 2 se modifică și va avea următorul cuprins:2. transportul rutier pe teritoriul național al bunurilor cu risc fiscal ridicat – transportul rutier pe drumurile publice, având punct de plecare și punct de sosire pe teritoriul României, al bunurilor stabilite ca fiind din categoria celor cu risc fiscal ridicat prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, indiferent de modul de organizare a transportului;

5. La articolul 2, dupăpunctul 2 se introduce un nou punct, pct. 2^1, cu următorul cuprins:2^1. transportul rutier internațional de bunuri – activitatea de transport reglementată la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața transportului rutier internațional de mărfuri (reformare);

6. La articolul 2, punctul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:3. operator de transport rutier – orice întreprindere definită potrivit art. 3 pct. 19 din OrdonanțaGuvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare, care realizează transporturile de bunuri;

7. La articolul 2, punctul 6 se modifică și va avea următorul cuprins:6. vehicul de transport – vehiculul utilizat pentru transportul, livrarea, mutarea, deplasarea bunurilor sau orice alte activități similare, către unul sau mai multe locuri de descărcare, stabilit prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române;

8. La articolul 2, parteaintroductivă a punctului 9 se modifică și va avea următorul cuprins:9. transport care face obiectul monitorizării pe teritoriul național:

9. La articolul 2 punctul 9, literele e)f) și i) se modifică și vor avea următorul cuprins:e) transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat aparținând unor operatori economici diferiți între două locații situate pe teritoriul național de la locul de încărcare până la locul de descărcare;f) transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentând transferul între gestiunile unui operator economic între locul de încărcare și locul de descărcare, situate pe teritoriul național;(…)i) transportul pe teritoriul național al bunurilor cu risc fiscal ridicat returnate, care nu au făcut obiectul recepției, între operatori economici diferiți sau între un operator economic și o persoană fizică;

10. La articolul 2, punctul 12 se modifică și va avea următorul cuprins:12. identificarea prin cod UIT – deținerea și prezentarea codului UIT pe timpul transportului de către operatorul de transport rutier sau operatorul economic care transportă cu vehicule care îi aparțin bunuri în nume propriu, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoțește transportul bunurilor.

11. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 3Sistemul RO e-Transport reprezintă ansamblul de principii, reguli și aplicații informatice având drept scop monitorizarea pe teritoriul național a transporturilor prevăzute la art. 1 alin. (2), care permite autorităților competente determinarea potențialelor puncte de deturnare din sau în lanțul de aprovizionare, pe baza codului UIT. Sistemul este gestionat de către Ministerul Finanțelor prin Agenția Națională de Administrare Fiscală și Centrul Național pentru Informații Financiare.

12. La articolul 4 alineatul (1), dupălitera a) se introduce o nouă literă, lit. a^1), cu următorul cuprins:a^1) module informatice puse gratuit la dispoziția operatorului de transport de către Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor, pentru a furniza informații cu privire la poziționarea vehiculului de transport prin utilizarea dispozitivelor de tip terminal de telecomunicații;

13. La articolul 4 alineatul (1), dupălitera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:b^1) dispozitive care transmit date de poziționare a vehiculului de transport și dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit, pe care sunt instalate modulele informatice prevăzute la art. 4 lit. a) și a^1) utilizate pentru monitorizarea traseului de transport al bunurilor;

14. Articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 5Ministerul Finanțelor, prin Agenția Națională de Administrare Fiscală și Autoritatea Vamală Română, monitorizează transporturile de bunuri prevăzute la art. 1 alin. (2) pe teritoriul național prin intermediul Sistemului RO e-Transport

.15. Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 7Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor pune la dispoziția utilizatorilor, în mod gratuit, modulele informatice prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) și a^1) în vederea obținerii codului UIT, respectiv la art. 4 alin. (1) lit. b^1) pentru monitorizarea traseului de transport al bunurilor.

16. La articolul 8, alineatul (1^2) se modifică și va avea următorul cuprins:(1^2) În situația în care, la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România, la locul de import, la punerea în mișcare a vehiculului de transport încărcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul desfășurării transportului, Sistemul RO e-Transport nu este funcțional, obligația de declarare prevăzută la alin. (1), respectiv de actualizare prevăzută la alin. (1^1) se suspendă până la repunerea în funcțiune a sistemului.

17. Dupăarticolul 8 se introduc trei noi articole, art. 8^1, 8^2 și 8^3, cu următorul cuprins:Articolul 8^1Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul internațional de bunuri revine următorilor utilizatori:a) destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;b) beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;c) furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;d) depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.Articolul 8^2(1) Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.(2) Operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit menționate la art. 4 alin. (1) lit. b^1).(3) Prevederile alin. (2) nu se aplică în cazul în care datele de poziționare ale vehiculului de transport sunt transferate de dispozitivele acestuia.(4) Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziția conducătorului auto codul UIT primit conform prevederilor art. 8 alin. (2).Articolul 8^3În cazul unui transport de bunuri prevăzut la art. 1 alin. (2) conducătorul vehiculului de transport are obligația să pornească dispozitivul de poziționare înainte de începerea transportului pe teritoriul național, respectiv să oprească dispozitivul de poziționare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul național sau după părăsirea teritoriului național.

18. La articolul 9, dupăalineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) Utilizatorii prevăzuți la art. 8^1 sunt obligați să declare în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile internaționale de bunuri, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT.

19. La articolul 10, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală ori din cadrul Autorității Vamale Române, respectiv la solicitarea ofițerilor și agenților de poliție din cadrul Poliției Române, documentele care însoțesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT pus la dispoziție conform prevederilor art. 8^2 alin. (4).

20. La articolul 11, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Pentru generarea codului UIT, utilizatorii prevăzuți la art. 8 alin. (1) și la art. 8^1 pot declara în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri, cu maximum 3 zile calendaristice înainte de data declarată pentru începerea transportului, dar până la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz.

21. După articolul 13 se introduce un nou articol, art. 13^1, cu următorul cuprins:Articolul 13^1(1) Următoarele fapte constituie contravenții, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracțiuni:a) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) și (3), art. 11 alin. (2) și (4);b) declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri;c) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1^1), (1^3) și (2), art. 11 alin. (3) și art. 12;d) nerespectarea de către conducătorul vehiculului de transport a prevederilor art. 8^3 și art. 10 alin. (1);e) nerespectarea de către operatorul de transport a prevederilor art. 8^2.(2) Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.(3) Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. c) și e) se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.(4) Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. d) se sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.

—Articolul LXXV(1) Prevederile art. LXXIV pct. 21 intră în vigoare la data de 1 iulie 2024;(2) La data prevăzută la alin. (1) se abrogă prevederile art. 13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare.